Monday, October 27, 2008

Lelangkah ubi menuju matahari

Tengah aku duduk mengadap kerja yang menimbun sampai ke malam hari..tiba2 aku terpikir..kenapa aku rajin gile sejak menjak nieh..rupernyer..semuanya bermula dgn matlamat. Aku nak habiskan semua kerja sebelum aku bercuti..so matlamat aku ialah "CUTI" dan matlamat aku ni buat aku gembira.So dalam mengejar matlamat yang menggembirakan nie..aku akan pastikan tak ada apa yang boleh halang aku.So dalam proses utk menuju matlamat nie..hidup aku makin bermakna..makin bersemangat..masa pon berlalu bergitu pantas..dan setiap saat aku gembira.kenapa?? sebab semuanya kerana matlamat.So kepada yang tgh sedih2 tue..aku belasah jer tulis langkah2 utk jadi gembira..kalo ade yang boleh pakai..kasik amek..tak boleh pakai..kasik baca jer.

1. Langkah pertama..dudok diam2..Tak kisahlah nak pegi yoga ker..sembahyang tahajjud ker..meditation ker..dudok dalam hutan ker..lepak bawah gunung ker..erkk..yang penting buat sesuatu yang membuatkan kita tenang, selesa dan dapat menenangkan diri dgn seadanya..

2. Langkah ke dua..Fikir semua aktiviti yang kita telah buat dan carik aktiviti yang mane satu yang betul2 buat kita rasa gembira sangat2..Cthnye..maen cop tiang ker..memasak ker..tanam ubi ker..jalan2 makan angin ker..hangout ngan kawan2 ker..panjat pokok hatta panjat gunung mcm saudara mountweller..tak kisahlah janji perkara tu buat kita gembira.Hanya kita jer yang tahu aktiviti ape yang buat kita rasa best dan enjoy giler ah ding dong.Bukan time masa buat jer..sampaikan memori tue bile kita ingat balik rasa kembang2 hati mcm happy sangat..cuba fikir..mesti ade..mungkin ade perkara yang kita buat masa kecik2 dulu takpon masa zaman2 belajar yang sampai skrg kita masih teringat.

3. Langkah ketiga, buat plan sekurang-kurangnye buat satu aktiviti dalam masa terdekat.Letak kat reminder takpon bubuh besar2 aktiviti ape nak buat kat calendar.Pastikan semua persiapan dah dibuat..kalo yang nak bbq tue dah leh siap2kan barang2..kalo nak gi jalan2..pasti semua dah diuruskan..book flight ker..service keter ker..kalo nak gi picnic dah roger2 member2 konvoi..Tolong respect dan pastikan tiada org yang dapat mengganggu gugat perancangan kita

4. Langkah ke empat, sebelum buat aktiviti tu..bayangkan betapa gembiranya masa buat aktiviti tue..visualizekan semuanya..ingat balik semua kenangan2 yang best tue..confirm kita kan tersenyum..kadang terketawa kecik dan terasa enjoyy..haaa kan..kalo plan nak buat minggu depan..Hari nie kita dah start rasa happy2..dah start bersemangat balik..taklaa monyok jer..muke tempeyek hari2.sebab ape? sebab kita ade matlamat dan tahu matlamat itu menggembirakan.

5. Langkah ke lima, selepas buat aktivity tu..kongsi ngan kawan2 perasaan happy kita tue..jgn simpan2..luahkan..describe kan aktivity tue pada kengkawan..buat diaog jeles2 biskut sikit pastu ajak diorg join sekali kalo nak buat aktivity tue lagi.

6. Langkah ke enam, Ingat semua kenangan tue..tulis dalam diary ker..blog ker..kertas kajang ker takpon dgn cara paling mudah..amek gambar bayak2..pastu tampal dalam album..nanti leh tgk hari2..

7. Langkah terakhir, ulang balik proses tu dgn aktiviti yang berbeza..

Matlamat hidup umpama tiang gol di dalam sebuah permainan bola sepak. Tanpanya, kita tidak fokus dan bermain tanpa tujuan. Kita akan hanya menghabiskan masa sembilan puluh minit berlari-lari di dalam padang tanpa apa2 tujuan. Begitulah juga dengan manusia. Manusia yang tidak tahu matlamat hidupnya umpama menghabiskan masa hayatnya di dunia tanpa tujuan.Seronokker?

15 comments:

Kapten Luffy said...

ini nak cuti apa ni? cuti kawen?

Mogen Ali Rico said...

makkiahh..tak sempat aku kelip mata ko dah kasik komen..hehe..baguih2..ko mmg up to date..

cuti ape??cuti kawen?? APAQARHH!!!!

Cikgu Kool said...

Langkah MENYELAK DAN MERENUNG WALLET tak termasuk ker...daddy tongah sosak ni...ado matlamat...poket pulak bocor!

hanis said...

cuti nak karok ngan ko ler luffy oii

Snowflake said...

Assallamualaikum
Waduh.. Ric, kesemua 7 langkah itu, gw setuju tahap fatal. He he..
Matlamat itu adalah satu yang menguatkan.
Wassallam

Anonymous said...

akak~...
aku rs kan...de langkah yang kurang tau x..
ehehe..
macam xtau lak lang kah tu...
ehehe..
elelele...
nk aku bgtau x..
ehehe...elelelele
geleng2 sapi lak...
ehehehe...
langkah...
MAKANNNNNNNN~
akak kan salu wat cmtu...
ehehe...

Wardrobe kita said...

MATLAMAT???

1.Pagi tadi aku da dudok diam2 ubi kat rumah..aku x g ofis..smua org carik aku..apa aku buat aku silent smua tepon aku..n aku tido..hahhaa..lega.

2.Aktiviti paling best aku rasa aku bleh buat ialah main congkak berirama..yeay,aku akan buat benda tu..seronot..seronot!

3.Langkah ketiga aku rasa cm nk g berkayak.yeayy! tapi perlu ke sebagai persediaan aku beli kayak?Ermm..

4.Tapi berkayak x buat aku happy..buat aku penat..tapi kau suka..heemmm...cne ni??

5.Ok ok..aku akan cuba kongsi ngan ko supaya ko jeles2 ubi n terus rasa cm nk berkayak jugak..

6.album??emm..kena beli album la ni..

7.aku nk ulang dgn aktiviti "joget lambak.."

hemm..aku punya matlamat yang tak pasti..

Wardrobe kita said...

4.Tapi berkayak x buat aku happy..buat aku penat..tapi kau suka..heemmm...cne ni??



*Mcm biasa lah tukarkan "kau" pada "aku"..cpt sgt tgn ni menaip..hemm..

Anonymous said...

Kadang-kadang aku pun ada masa tak happy. Tapi aku buat-buat happy. Bila aku rasa ketidak hepi an aku dah melebihi paras bahaya, aku pegi umah mak aku. Bila dapat berbual ngan mak aku, aku rasa tenang je. Walaupun kami hanya berbualkan tentang hikayat seekor kucing . Ahaks

Mogen Ali Rico said...

daddy cool..
rileks..aper kater tgh sosak2 wallet buat aktiviti yang boleh mengkepukkan wallet pulak.buatlaa aktibiti menjual burger dan karipap kepada rakan2 sekerja..mengambil upah menjahit dan memanjat pokok kelapa..sambil2 beraktiviti..sambil2 mengkepukkan wallet..

hanis..
jom karok karok..captain!!! ade berani menyahut cabaran milo nie

Snow..
Setuju bangat sih..Matlamat menjadi penguat..usaha menjadi azimat..Semangat akan terus meningkat!!

akakkk..
xelok tau letak name anony tu..bayak akak dalam dunia nie..( akak yang mane satu niehh )..
MAKAN tu mmg aktiviti kegemaran..tak rancang pon makan jugak..nanana

Ninie..
Aku rasa ko patut menjadi seorang ahli kayak negara..sebab ko ade unsur2 kayak dalam kehidupan..nananna..kayak jgn tak kayak..( ko tak penat ker)..baek ko anyak tepung buat kueh karipap).boleh buat makan2 kat roundabout seremban..lalal

arryani..
laen kali ko berbual pasal hikayat karya ketenet yang bosan lak..mesti paras hepi ko pulak melepasi paras bahaya..lalala..gi arr buat rombongan ngan anak2 murid..gi muzium ker.berkelah kerr..kan bestt..best cam beskal..

Galuh Cendra Kirana said...

Haa?? Awak ni..kalo yerpon nak melara wak, nak kene pegi matahari jugak kew? Panas tuu..awak jadik hot n spicy nanti..huhuhu..bahaye...nangannn...

Anonymous said...

dil..aku tau ko dah gunting rambut dan segala tanglung yg ader sebelom ko balik mesia..

Galuh Cendra Kirana said...

Hihihik...(kater kakak nonymos ni awak adew tanglung??!!! spesis aperkah awak ni cik mog.err..bawak balik tanglung utk sayer jugak yer wak..sayer nak err...aaa sayer nak empat. Nak gantung kat meja opis)..tak baek kedekut taw..Tuhan mawah.

Mogen Ali Rico said...

kalo yang panggil "dil" nie dah mesti kakak kesayangan aku niehh..kak leen!!!!!!!!!!..tanglong?? biler masa aku ade tanglong..nananna..rerambut menjurai bagaikan pendekar ader laa..aku kan hang..hang buah..lalal

galuh..
heppp..nak tanglong apew niehhh..nak gantung2 niehh..huwaaaaaaaaaa...org takde tanglong laa..huwaaaaa..( tanglong..erkk..lalalalal..nanana)

Unknown said...

7 langkah yang bijak saudara. Saya pun rasa happy juga bila nampaknya saudara sudah nak jumpa jalan keluar.. teruskan!