Wednesday, October 29, 2008

Pachelbel's Canon

OMG!!!Aku jumper balik koleksi "Pachelbel's Greatest Hit - The Ultimate Canon" setelah kehilangan hampir beberapa dekat yang lalu..ahaks.(umur aku baper nih)..Tapi lagu nie mmg betul2 buat aku rasa nak terbang tapi oleh kerana aku takde sayap so aku lompat2 ubi sahaja sebagai tanda protest.( sebenarnyer aku berat sebab tu takleh terbang).Aku start tahu lagu nie bila aku tgk citer My sassy girl (2001) citer yang sweet, best tahap gaban, aweks nyer comel dan lawak yang tahap menduga akal.

Pachelbel's Canon sebenarnya ditulis oleh pakcik Johann Pachelbel yang lahir di german dan telah menghasilkan karya yang jagung ini pada tahun 1680 dan telah divariasikan sampailah skrg oleh pemaen2 bola keranjang sekitar ulu kelang dan di kawasan2 yang sewaktu dengannya.Lagu ini diilhamkan pada zaman Baroque (konon2 kalo melayu zaman kire zaman joget lambak laa)dan diperkembangkan dgn pelbagai versi, chord dan pelbagai corak nyanyian (nie kene tanyer galuh sebab die selalu training suara ngan cikgu siti AF).Apa galuh..suara i mcm vodaphone?metaphone?tampon?hepppp!!!) .Lagu ini selalu dimaenkan ketika wedding,tgh welding keter pon boleh dan majlis2 rasmi kerajaan barisan nasional dan sebenarnya agak cool!! jika sesiapa yang dah berkahwin, lagu nie dijadikan suara latar ketika tido.So mesti dapat tido dgn suasana yang aman damai diselangseli dgn dengkuran manja si suami mahupon si isteri.

Asal lagu Pachelbel's Canon ( juga dikenali Canon in D major) secara asalnyer dimaenkan dgn 3 violin dan Basso continuo( xdapek den nak nolong terangkan tapi mcm bass la).Dan lagu ini diperkembangkan dgn memelihara penggunaan cord asal dan dicampur gaulkan dgn intrument yang laen membuatkan ianya lebih harmoni dan membuatkannyer bertambah cool!!..Lagu ini juga dimaenkan juga dgn pelbagai alat muzik yang laen seperti piano, classic guitar, electric guitar, castenet, kayu tic toc,segi tiga kerincing, tamboring dan kompang.Pada tahun 2007, sorang mamat yang menggelarkan dirinya JerryC (Jerry Chang) telah menggegarkan dunia internet dgn masterpiece "Canon Rock" dan telah berjaya menduduki "10 downloaded guitar tabs on the Ultimate Guitar Archive" dan "the most viewed videos on the popular video streaming website YouTube".Dengan kegilaan mamat nie, telah menyebabkan ramai manusia cuba menvariasikan hasil karya jagung pakcik Johann Pachelbel dgn pelbagai2 genre music.

Selamat melayan..
(Aku nampak cahaya di hujung lorong yang gelap gelita..walaupun aku merangkak menujunya namun aku tahu adanya jalan keluar di hujungnya.Itulah MATLAMAT)



14 comments:

Kapten Luffy said...

lagu lama ker? aku lemah bab muzik2 ni

coffeemaker a.k.a "juliet naughty" said...

nmpknyer ko dh semakin bijak dgn instrument muzik nih...syabbasss...ko mmg hebat tahap gaban terbang...toinnnggggggg...

Galuh Cendra Kirana said...

Nanananana....sedaaapppp!!! Bang! Satu lagi bang..sayer nak sepoloh bientang...hihihik! Lagu ni menceritakan kisah gadiz kulim..lalalala....(ehh..awak tak caye, tanyew la pachebel tuh...damdididamdidamdam..dududdu...)

Wardrobe kita said...

i looveeeee moozikkk!!Ahaks....

Nti aku ng bg kambing2 aku dgr lagu ni malam2 time kambg2 aku nk tido..mesti produktif kambing2 aku tu..ahaa..

hanis said...

wes... nape aku tak tau mender yg ko cakap nih... aku sedey nih! huwawawa~

Galuh Cendra Kirana said...

Kellesss adet kakak..jom...kiter dengar lagu nih sambel lari-lari kambing ngan Cik Mog?? Hehe..

Wardrobe kita said...

kakatt..lari2 kambing pakai 4 kaki kan??mana nk tambah lagi 2 nehh??

Wardrobe kita said...

Ogehh..line clear..on speaker..kasi up skit volume..layan..
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
((aduh,ngantuk dowh lagu ni..))

Mmg sesuai wat dodoi kambing2 haku..Argghhhhhh..Kakatt,jom lariii..Ayuhh2..

Galuh Cendra Kirana said...

Awak, secare ikhlasnye memang sayer teruja sgt dgn Canon versi Jerry Chang..cumel sgt2 kan?..tingin nak tengok muka dier, tapi dier asek tunduk...kai t-shirt jew, malu2 nak tgk kamera...(huhhuk..mengeliat mcm Sabariah Ibu Mertuaku sbb tak tahan dengar lagu ni..)..puakerr!!!

Mogen Ali Rico said...

captian..
ini lagu bapak aku pon lom lahir lagi

coffemaker..
gaban tak gaban laa..janji leh layan

puan galuh
satt nak dengar sat..napw bunyi violin jer..mane ade bunyi org nyanyi pasal gadis kulim..nanana

ninie
huhh..tak habis2 ngan kambeng..cinta terlarang niehh

nis
iskk..ko nie kalo bab kasut..baju baru aku serahkan kat ko..ko mmg mahir dan bijak dalam bidang2 tue

galuh lagik..
ni sorang lagik niehh..cinta terlarang sungguh

ninie lagik
kambeng mane ade kaki..empat2 tu kan tangan.Nak tambah lagi 2..gi mintak galuh..die ade bayak kaki..kaki nyanyi..kaki wayang..kaki amek gambar hatta kaki masak..

ninie lagik sekali..
maen lari2 ngan kambeng..romantiknyer..hepp..tetap cinta terlarang

galuh the return..
hepp..jerry chang jugak yang die suke..jeles abang kambeng nanti..nanananan..(puaker kambeng biru)

Snowflake said...

Assallamualaikum
Ric
Sentiment jugak loe ini. Instrumental Pak Johann ini "soothing" gitu. It's running thru my veins. Waduh.. loe dengarin lagu dansa gw, teramat beza sekali.
Wassallam

Anonymous said...

Wei, tak penah dengar la......

Zaman bila punye nih? adussss

Anonymous said...

Ke, saya yang buta seni.....

Mogen Ali Rico said...

Princess snow..
lagu2 begini enak didengar ketika hatinya tenteram dan tidak rawan deh..jika dalm kecamukan..baek saja didengar lagu2 yang berjiwa rancak..gembirakan hati yaa deh

arryani..
heppp..aderlaa..lagu nie lebih lama dari lagu negaraku tau..bukan buta seni..cuma tak berkesempatan dengar jer..org pon baru dengar tahap tahun 2001..
Tu gambar baby ker..huwaaaaaa..comelnyer!!!!!!!