Thursday, January 8, 2009

Derita Palestine - Adakah kita benar-benar tahu?


Selamatkan Palestine!!!!!!!!
Laungan dan jeritan bertalu2 mengutuk kekejaman israel..kempen memboikot produk israel diagendakan,tulisan dan makian direncanakan di dada2 akhbar,email,blog hatta hingga ke pusat membeli belah dan di kaki lima.Derma dihulurkan, sukarelawan disegerakan..namun adakah kita benar2 tahu kenapa?

Adakah cukup hanya mengetahui mereka dizalimi dgn bedilan mortar dan roket..adakah cukup hanya mengetahui mereka adalah sedara seislam kita yang ditindas.Apa yang perlu kita jelaskan kepada rakan2 yang bangal jika mereka mempertikaikan rakyat palestine juga membedil israel dgn mortar mahupon dgn skuad berani mati mereka.Apa yang perlu kita jelaskan mengapa kematian mereka diutamakan sedangkan kadar kematian di benua afrika melampaui skala yang xpernah kita jangkakan.Secara purata setiap 3 saat seorang kanak2 afrika mati.6 juta kanak2 mati setiap tahun kerana kebuluran,kekurangan zat dan penyakit.Penyakit Malaria sudahpun membunuh 3000 kanak2 afrika setiap hari.Mereka juga sedara seislam namun mengapa tidak membela mereka?..Djibouti,Gambia,Guinea,Maldives,Mali,Mauritania,Mayotte,Niger,Senegal,Somalia dan Sudan dimana peratusan penduduk islam mencecah 90% ke atas?( Malaysia cuma 52%).Mengapa kesengsaraan mereka tidak dibela.Mengapa dan kenapa?? uhuk uhuk uhuk

Namun sebelum menjawab adakah kita tahu?

1) Israel telah membina tembok keselamatan di West Bank dgn memberitahu dunia ianya dibina utk menghalang pengganas Palestine daripada memasuki Israel.Realitinya, tembok ini dibina di dalam kawasan West Bank itu sendiri

2) Dianggarkan, apabila tembok keselamatan siap semuanya, Palestine kehilangan 50% tanah di West Bank dan meninggalkan 3.5 juta Palestine yang hidup tanpa tanah dan makanan & air yang tidak mencukupi.

3) Tembok keselamatan ini bernilai $1 million per kilometer dan dianggarkan akan dibina sejauh 700 kilometer.Hampir seluruh perbelanjaan pembinaan tembok keselamatan ini hasil sumbangan United Stated Goverment.

4) Dalam pembinaan tembok keselamatan, Israel telah memusnahkan 35,000 meter paip air utk warga palestine

5) Penduduk di daerah Qalqiliya hanya menerima sumber air selama 2 jam setiap 3 hari

6) 15 August 1967, Israel military order 92 telah mengambil alih sumber air di West Bank dan Gaza.Rakyat palestine hilang kuasa terhadap sumber air sendiri.19 Dec 1968, Israel mengistiharkan semua sumber air untuk Palestine di dalam kuasa autority Israel.

7) 75% sumber air West Bank dan Gaza digunakan oleh Israel

8) 3 juta penduduk Palestine hanya dibenarkan menggunakan 250 million cubic meter setahun dan 6 miliion Israel menggunakan 2 Billion cubic meter air setahun

9) Isreal adalah satu-satunya negara di timur tengah yang mempunyai Senjata Nuklear.Isreal juga adalah satu-satunya negara yang menolak utk bars international inspections dan nuclear proliferation treaty

10) Pelarian Palestine merupakan pelarian yang terbesar di dunia dan purata pembunuhan rakyat Palestine oleh Israel tidak dapat lak den carik tapi ternyata ianya banyak!!!

Terdapat dua jenis peperangan. Peperangan untuk mempertahankan diri..dan peperangan utk mempertahankan maruah..kita harus tahu utk membezakannya.

Tidak ramai manusia yang mengaitkan kematian itu dengan kehadiran.Kehadiran malaikat maut yang memperhatikan setiap wajah manusia di muka bumi ini 70 kali dalam sehari.Adakah kita masih mampu tertawa? - Mogen Ali Rico Conway ( bukan india namun kari kegemarannya)

16 comments:

(Husna Z.A., 2009) said...

byk membaca byk tahu
http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?pub=Utusan_Malaysia&sec=Rencana

Galuh Cendra Kirana said...

Penderitaan yang disebabkan kerana faktor mukabumi dgn faktor pencerobohan penjajah terhadap hak asasi sesebuah negara tak sama Cik Mog. Itulah bezanye afrika ngan palestin. Dah letihlah mcm ni.. tak tahu malu ker dtg rumah org xdiundang, pastu nak siksa n halau tuan rumah. Kucing takder kepala pon tahu benda tu tak logik dibuat dek org yg berperikemanusiaan..jahat...banjingan...goblok...new kids on the block...!!!! Mamaaaaaaaaa!!!!!!!!

mountdweller said...

Salam mogen.

Ini adalah n3 yang sepatutnya dibaca oleh semua orang. Saya tahu sedikit seanyak hal ini. Cuma bezanya di Afrika adalah kesan tidak langsung dan di Palestin adalah kesan langsung. Tetapi kedua-duanya adalah akibat dari perbuatan manusia yang berhatikan haiwan. Kalau haiwan bergaduh adalah kerana makanan tetapi manusia berperang adalah kerana nafsu serakah. Kalau nak bandingkan di sini haiwan lebih mulia dari manusia. Haiwan bergaduh kerana keperluan.

Perkara yang menimbulkan kebencian adalah kerana kerana Bangsa Yahudi tetapi Israel yang diperintah oleh sekumpulan pengganas yang memang agaknya suka membunuh yang diketuai oleh bapak pengganas antara bangsa iaitu kepala negara Amerika. Kebetulan pula segala gerobolan pengganas ini adalah dari bangsa dan keturunan Yahudi yang dikutuk Allah. Yang dibunuh dan dijajah pula adalah Arab yang majiritinya Muslim.

Memang di dalam ajaran Islam mengutuk dan membenci segala jenis keganasan hatta terhadap haiwan sekali pun.

Betul sdr. kata Pejuang Palestin juga melancarkan roket untuk membunuh rak yat Israel tetapi nisbahnya berapa dan kenapa orang palestin mengebom Israel?

Semua perkara yang terjadi ada sebab dan musababnya. Itu adalah hukum alam. Allah jadikan manusia dan jin juga ada sebabnya. Itu adalah intipati sunnah alam.

skatype said...

BRO..
thanks cos mmbuka minda ak sal..
perihal ini..
marilah kita sesama berfikir..
adakah dunia dlam kepncangan..
pada yg derita..
bgkitlah kembali..

~ujicham~ said...

ya galuh.. aku bersetuju dengan ko..

so mogen.. the conclusion is....?

Mogen Ali Rico said...

Salam Husna..
Thanks for the link

Puan Galuh..
Yupe..ramai yang tak tahu secara detial ttg pencerobohan dan kekejaman.ada yang menganggap ini hanya merupakan peperangan biasa.Ada yang menganggap ianya balasan pengganas Palestine terhadap Israel.Namun sebelum memperjuangkan sesuatu..kita mesti tahu kenapa perjuangan itu perlu..

Tuan Mountdweller,
Saya cuba menerangkan mengapa perjuangan Palestin perlu dibela..mengapa tindakan Israel perlu dikecam...persoalan demi persoalan..Saya mendengar bos saya memperlekehkan perjuangan Palestine hanya kerana menganggap ini peperangan biasa tapi ada yang masih tidak tahu mengapa peperangan ini terjadi dan apakah puncanya.

Tidak semua rakyat israel berbangsa yahudi..Masih ramai sedara mara dan sahabat2 seislam kita tinggal di sana.Maka bukan Israel yang perlu dikecam secara total..yang perlu dikecam adalah para yahudi yang tamak dan rakus merompak harta rakyat palestine.

Isu di Afrika hanyalah monolog perbandingan namun ianya juga perlu diperjuangkan

skatype..
FIkirlah apa yang perlu utk membantu mereka..Menyebarkan rencana juga boleh dianggap sumbangan.

uji..
So the conclusion is..

Terdapat dua jenis peperangan. Peperangan untuk mempertahankan diri..dan peperangan utk mempertahankan maruah..kita harus tahu utk membezakannya.

( aku dah tulis laaa...huwaaa..kurang ngerti ker...huk hukk..perjuangan di Afrika dan perjuangan di Palestine adalah berbeza)

Galuh Cendra Kirana said...

hihiik...haku setuju utk ko tanye soklan tu lagi sekali..kali tampal koyok sama dahi dia...hehe..aaaaa...! ampun bie!

Qaseh.Darwisy said...

aku lalu jek..x sempat pon nk baca...panjang ah..tampal gambar la..sng..picture can describe thousand words..adioss..

Galuh Cendra Kirana said...

erk...ader pon dak tecit nih...hehehe...sila-sila.."apoknyeee...ooo apoknye...ni hah anak bongsu awak si ninie dah balik ni haa"

Kyla said...

tak sggup dgr penderitaan yg ditanggung oleh mereka. sedih r..

anntaj said...

saya juga setuju dgn uncle tu...
mungkin di sini saya dapat membacanya...
slm manis: saya

YIE[n] said...

sedih tengok keadaan palestin..
bertambah sedih apabila lihat anak-anak yang tak berdosa menjadi mangsa..
menangis..teringatkan anak-anak..
Syukur..kerana berada di bumi Malaysia

skatype said...

tol 2 bro..
kita hnya mmpu mnyumbng.
dgn cara kita..
lau kita mmpu ke sana..
ak rela..
berdepan dgn manusia yg bertopengkn.
bnatang...haiwan..syaitan,..

hanis said...

takde lain yg dapat aku ucapkan melainkan

L.A.K.N.A.T.T.U.L.L.A.H la israel

Qaseh.Darwisy said...

huwaaa... huwaaaa.... org balik x de sape layan ponnn....!!! uwaaaaa......... ni rase nk g skolah unibesiti nih..mok apok dok umah jgn ikot org..

Mogen Ali Rico said...

Puan galuh..
tampal koyok kat mane??letak kat tapak kaki agak2 toksid2 akan kluar tak?

Qaseh..
hapo!! dok seii baco..guane mung niehhh..nie kawe nak ngoyak sikit..baca blog ambo manyak2..nanti lekas tuo

kyla..
derita mereka derita kita..mari sokong mydin!!!!

anntaj..
setuju setuju!!!!..cekgu..saya cadangkan cadangan di tutup..

Yien..
syukur kita berada di malaysia..errkkk,..(ckp sambil mengalir air idung)

skatype...
jgn emo..jgn emo..jom makan epok2 ubi

hanis..
Jgan ..jgnn niss..tak baik..jgn ckp..kasik pancung jer diorng..

qaseh..
erkk..hmm maasokloh niee..guana niee..maasokloh bosaaa nie ..hmm..mane laa pegi stokin aku yang hilang nie..My sock lost..uhuk2..