Saturday, September 20, 2008

Hasil karya jagong yang sengal..

" Abg...tlg dtg umah segera, URGENT!!!!! ".

Hakim baca sms sepantas kilat. Terus call balik phone Ina. Tak berjawab. Hakim cemas. Tak pernah Ina hantar sms macam tu. Hakim kelam kabut hidupkan enjin kereta. Dia risaukan kekasih tersayangnya itu. Macam-macam dalam kepalanya waktu itu.

Dia kenal Ina sejak dari zaman kanak-kanak lagi. Keluarganya berjiran dengan keluarga Ina. Dari kecik mereka bermain bersama, kalau main masak-masak dia sanggup bertumbuk dengan Farok semata-mata nak jadi bapak kerana Ina mesti jadi mak. Pernah Farok cakap dia pondan sebab sentiasa bermain dengan Ina waktu Farok dan Saleh ajak main askar-askar. Dia ajak jugak Ina main askar-askar tapi Ina cakap budak pompuan mana boleh main permainan kasar-kasar macam tu. Sebab itulah dia sukakan Ina, lembut, penyayang dan penuh ciri-ciri keperempuanan. Bila masuk sekolahpun, dia dan Ina berbasikal sama-sama ke sekolah. Walaupun Farok dan Saleh selalu kutuk bila dia tak mahu 'Racing BMX' dengan depapun dia tak kisah. Dia rela dikutuk oleh kawan-kawan daripada meninggalkan Ina kayuh basikal sorang-sorang.

Dia pernah kena belasah sampai lebam bijik mata oleh 'Husin and the gang'yang mengganggu Ina masa darjah tiga. Waktu darjah 4, bila dia mula lancer tulis baca dan tahu berpantun sikit-sikit diapun tulis surat kpd Ina"Pen merah pen biru, U baca I love U' bersama sebijik gula-gula Hacks sebagai hadiah harijadi Ina...gara-gara surat itulah dia jelingan tajam Mak Ropiah ibunya Ina yang terjumpa surat itu waktu menyemak buku sekolah Ina. Mak Ropiah memberitahu hal itu kepada ibunya, dan hasilnya dia terpaksa Menadah telinga menahan leteran maknya. Nasib baik bapak tak tahu, kalau tidak naya.

Hakim gelak sorang-sorang waktu teringatkan peristiwa itu tapi fikirannya kembali cemas mengingatkan sms Ina tadi. Sudah hampir 15 kali dia cuba hubungi telefon Ina tapi masih tidak berjawab. Dia amat risau kala itu, fikirannya menelah perkara yang buruk-buruk saja. Dia risau kerana Ina tinggal seorang diri. Rakan serumah Ina, si Baizura sedang bekerja kala itu. Dia tahu, Ina kerja shift pagi tadi, Baizura kerja shift malam. Dia risau kerana panggilannya tidak berjawab. Dia risau takut-takut rumah Ina dimasuki penyamun yang memang menjadi-jadi akhir-akhir ini. Baru-baru ni, ada rumah di kawasan perumahan Ina dimasuki perompak. Dia berdoa jika rumah Ina dimasuki perompak sekalipun janganlah kekasih hatinya itu diapa-apakan, ambiklah barang apa saja yang mereka mahu asalkan Ina tidak diapa-apakan. Dia berdoa sungguh-sungguh.

Dia bercinta dengan Ina sejak darjah 6 lagi, sejak dia mengerti apa itu baligh bagi seorang laki-laki dan perempuan. Hingga sekarang mereka masih bercinta. Kasihnya pada Ina dah macam Gunung Everest, tak tergoyahkan.Jika tak ada aral melintang hujung tahun ini, (masa PERODUA cuti plant shutdown 2 minggu) keluarganya akan masuk meminang Ina. Ina akan menjadi surinya yang sah dan dia tak mahu apa-apa yang buruk terjadi kepada bakal isterinya itu.

Keretanya memecut laju memasuki kawasan perumahan Ina. Sebaik berhenti di depan rumah Ina Hakim terpa keluar dari kereta. Dia lompat pagar rendah rumah Ina. Dia terpa ke pintu sambil jerit "Ina, Ina". Dia pulas tombol pintu, pintu tak berkunci. Dia betul-betul cemas. Dia ketuk pintu bilik Ina. Dia dengar esakan Ina. Ina menangis. Hakim makin cemas. Dia ketuk lagi pintu bilik Ina sambil panggil nama Ina. Hakim tak boleh bersabar lagi, dia pulas tombol pintu bilik Ina. Juga tak berkunci. Dia masuk bilik Ina, dia tengok Ina teresak-esak atas katil. Rambut Ina kusut masai, Ina tekup muka sambil menangis. "Ina, apa yang terjadi sayang" Hakim cuba pujuk Ina. Ina masih dalam sendu. "hu...hu..." " Ina, cakap kat abang elok-elok, apa yang dah jadi" "Hu..hu" Hakim dah tak sabar, dia dah tak peduli walau apapun yang akan keluar dari mulut Ina. Dia akan terima walau seburuk manapun berita yang akan keluar dari mulut Ina. Hakim goncang bahu Ina. "Ina, what hell is going on...tell me!!"

Suara Hakim kuat kali ini. Ina berenti menangis,

Ina tatap wajah Hakim, Ina renung mata Hakim.

MMmm "Bang, Ina lapar, nak makan nasik . Duit gaji tak masuk lagi."
Nanti cukup 27hb Dis nie, Ina bayar blk ek? Tak pun bila Ina dapat Bonus baru bayar

12 comments:

Snowflake said...

Assallamualaikum
Waduh... begitu "affecting" sekali ekonomi sekarang, apatah lagi USA nyaris nyaris muflis. Sampai ingin makan nasi pun ngga punyain wang.
Wassallam

nur said...

tunggu 26hb..

Monkey D Luffy said...

Tungg PERODUA plant shutdown? Macam kisah benar jek... hahaha

Mogen Ali Rico said...

snow..
percayalah ini kisah benar!!Bukan kisah gwe la tapi..lalalal

nur..
ececece..bonus tahun nie baper bulan..4 kaa 5 kaa?

Budak getah,
hehehe..tahu takper..tempe taknak..taugeh buang ekor..

Galuh Cendra Kirana said...

Tunggu something paling lewat 23hb...nanananana..siokkk woo...

Qaseh.Darwisy said...

hampeh...aku nk buat cm tu jugak lah..tapi kat sape aku nk sms??ape kata buat kat abah..hahaa...mesti panik..terus bagi duit blanja untuk sebulan..oyeee...

~ujicham~ said...

Hai Cik Ina, len kali sound direct je nak mintak pinjam duit.. minta transfer terus dlm bank.. kan senang. Sian En. Hakim terkejar-kejar. hihi.

Mogen Ali Rico said...

galuh..
perghh org gomen nak dapat bonus..Confirm dah tahap tempah mak andam utk raya sakan

qaseh..
erkk..ko jgn buat gitu tak elok utk kesihatan org2 tua..tapi agak2 ko bgn pagi..rambut tgh kusut masai gi arr mintak duet ngan abah..mesti dapat..dapat aper tu tak tahulaa..heheh..Org kerja swasta dapat bonus tak..hikk hik..

Uji rashid..
Bukan senang nak melafaskan kata meminjam kalo tak pandai..Nak pinjam duet member pon kene ade skill tau even ngan pakwe sendiri..ni salah satu skill laa nie..heheh..Org kerja swasta ade dapat bonus tak..lallalla..

( ada yang aku masuk ISA kang..mencetuskan pergaduhan kaum kerajaan dan swasta..nananna..lalal)

Galuh Cendra Kirana said...
This comment has been removed by the author.
Galuh Cendra Kirana said...

Hepp...aper...per...per...aper na dikato Cik Mog...Org swasta dapat bonus tak? Yeayyyy!!! Takmo ckp manyak2.. mak andam tgh tggu tuh....pegi dulu, babai!!

Mogen Ali Rico said...

umang aiii..enjoy nampakk!!..lalal

Qaseh.Darwisy said...

usahkan bonus..gaji pn blom menunjukkan ura2 akan dapat awal lagi..x beraya la nampaknya..