Thursday, September 11, 2008

Pelangi Malam...



Suatu malam aku menunggu sang pelangi..aku ingin mengadu tentang si bulan..namun sang pelangi tetap bersembunyi walaupun telah ku rayu sepenuh hati dan perasaan..

Aku amat ingin melihat pelangi di waktu malam..aku tertanya2..kenapa pelangi tidak muncul di malam hari..Terbukti sifat pelangi terbentur dari biasan cahaya rerintik hujan..bukankah cahaya juga ada di waktu malam..rerintik hujan juga menjadi peneman di malam suram..namun kenapa sang pelangi tetap tidak muncul datang??

Aku rindukan warnanya utk menghibur hati yang lara..aku tagihkan jalurnya membunuh jaluran luka yang terpendam..ingin aku selidiki dimana hujungnya..adakah ia menjanjikan keindahan ataupun kesengsaraan.Walaupun aku tahu bukan kita yang menentukan namun kita jua yang membuat pilihan..

Namun sang pelangi tetap tidak mendengar rayuan..sang pelangi juga masih tetap dgn pendirian..aku hanya muncul di siang hari..biarpun kau terangi alam dgn cahaya apa pun..biarpun kau basahi bumi ini dgn apa cara sekali pun.. Kau rayulah berulang kali tetap tidak aku peduli ..Sudah ketetapan aku begini..sudah ditulis sifatku begini..Jika kau ingin bersamaku kau harus terima aku seadanya.Jgn kau cuba pertikaikannya sekali kali..Adakah kau mahu membelakangi ketentuan tuhan???..

Aku tidak pernah membelakangi ketentuan..aku hanya berusaha mencari titik pertemuan..Titik pertemuan yang menentukan kebahagian..Jika kita masih jauh dlm mengenal erti pertemuan dan persefaham, haruskah kita hanya berdiam dan berserah kepada tuhan atau berusaha bersama utk merapatkan??
Perlukah kita menjadi 'SAMA' utk bersama???
Ternyata kau terlalu jauh menghakimi aku..terlalu jauh...


Jagalah fikiran kamu sebelum ianya membuahkan perkataan,
Jagalah perkataan kamu sebelum ianya menzahirkan perbuatan,
Jagalah perbuatan kamu sebelum ianya menjadi kelaziman,
Jagalah kelaziman kamu sebelum ianya membentuk perawakan,
dan jagalah perawakan kamu sebelum ianya penentu segala impian...


sekain.

13 comments:

sparkystar said...

aku xpnah mbelakangi ktentuan,malah aku bsyukur apa yg tlah dkurnikn & dberi keatas aku.kenali & blaja stiap takdir n ktentuan yg dberikn keats dirimu.knp mst aku yg mntk kau fahami tp knp tak aku yg mula mhami.

Monkey D Luffy said...

SANG PELANGI = SEORANG GADIS?

Single Man said...

CINTA ITU MEMANG MENYESAKKAN JIWA, MENYEKSA RAGA, MEMBUNTUKAN MINDA...

CINTA ITU UMPAMA GULA... TERLEBIH BANYAK KENCING MANIS

hanis said...

single man : kata2 dari org yang melara jiwanya

monkey : masing berteka teki

mogen : aku ketandusan... pepehal... sabar.... sabar..... sabariahhhhhhh.... ko nak aku nanyi lagu pelangi petang tak??? :P lalala

sparkystar said...

bagus la hanis nie,pndai bwk diri dalm umah orang.tul x luffy,tuan umah tak jwb salam lagi dia dah masuk..lalalala..

Qaseh.Darwisy said...

hemm....em.

mls nk komen!x phm!!

Galuh Cendra Kirana said...

net tenet...tenet..tenett...!! cinta tu ibarat sambal belacan, beb..tak pedas, takder kick...tak gado, takder yg memujuk ngan dipujuk....dah...dah...gi kejap pelangi tu cepatt!!!

Mogen Ali Rico said...

sparky,
bersyukur konteksnyer luas..

budak getah,
sang pelangi = seorg pelangi

single man,
Aku setuju..cinta yang tak dikawal menjadi dendam

hanis,
hoyehhh hoyehhh..wehhh..kumpul ahli anggota..serang redbox sabtu niehh..( amek yang pakej bebuka pose)

Qaseh,
Org sakit gigi selalu mcm tue..bawaklah besabar..hikk hikk hikk..nanti dah kurang bengkak baru baca kasik paham( sebenarnye aku pn tak paham)

Galuh,
cinta umpama sambal belacan yerr..Kakkk..nasik goreng cinta satuu!!..cinta kasik lebih yer kak..

Anonymous said...

in life, ALLAH doesnt give you the person you want, instead he gives you the person you need...
to love you... hurt you and teach you
the real meaning of life..

matcomot said...

bulan dan bintang tetap menjadi kawan buat selamanya.tanpa bintang bulan tak bersinar,tanpa bulan,bintang tak berseri.

mountdweller said...

leretan pena yang mengimbau keresahan dan kesedihan. Kenapa ni Ali? Nak juga lihat pelangi di malam hari?

Ali pasang spotlight yang berkuasa besar dan semburkan air dengan fogsprayer. Tentu saudara Ali boleh lihat pelagi!

Mogen Ali Rico said...

matcomot,
Hang pon kaki bulan bintang kaa..baguih2 ada member sembang tentang bulan

Mountweller,
Beginilah tuan..bila hati runsing ingin berteman..bulan bintang diajaknya besembang..tapi semuanya hanyalah kata..tak sesekali menterjemahkan makna sebenar kehidupan saya.

Mogen Ali Rico said...

Anonymous !!!
jgn menyamar lagiikk...8 kotak pizza manee!!!!!!!