Thursday, October 23, 2008

Persoalan..

Hari ini aku mempelajari sesuatu..

Apabila kita berada di satu situasi dalam mencari dimanakah arah laluan yang akan dilalui..untuk mengetahuinya kita perlu toleh ke belakang dan kembali pada permulaannya.Namun persoalannya..

Bilakah permulaan itu bermula?

Bilakan masa itu bermula?

dan skrg aku sedar sesungguhnya..
Semuanya bermula dgn satu PERSOALAN!!!!

Setiap persoalan perlukan jawapan. Setiap jawapan perlukan penilaian. Setiap penilaian perlukan kajian..Setiap kajian perlukan keputusan..dan dgn keputusan terjawablah persoalan..namun dalam sibuk mencari dan mengejar jawapan..akhirnya secara tak sedar ianya akan menimbulkan lagi persoalan .. cubalah..

9 comments:

Qaseh.Darwisy said...

Errmmmm....

Mmg..Hidup aku banyak persoalan dari jawapan..kadang jawapan pun lbh banyak dari persoalan..kan senang kalau jawapan tu objektif. Tanda jea a/b/c/d.....

coffee.and.sugar said...

lumrah kehidupan kt.
ada pahit ada manis.tiada gula kopi pahit ada gula kopi manis

Monkey D Luffy said...

itulah kehidupan

coffeemaker said...

kehidupan mmg penuh dgn persoalan..tp...klu xder sapa nak soal, camner nak jwb?? so terpaksa lah byk persoalannya, baru leh carik jawapan dlm sesuatu kehidupan tuu..

hmmm..aku pun masih mencari2 apakah jawapan kpd persoalan dlm hidup aku nih...hanya Tuhan yg tahu segalanya..

Galuh Cendra Kirana said...

Errr...kenaper mcm tu tak mcm ni...kenaper mcm ni tak macam tu...macamaner ni..kenaper ni...sampai biler nak mcmni...(wenggg...? Sapulah minyak angin cap kapak ;))

Qaseh.Darwisy said...

Cik Galuh Syg,smpt lagi buat iklan kat cni yea..hahhhaaaa.....

mountdweller said...

Kenapa, bagaimana, dari mana, sampai mana, bila, sebab apa ada soalan lazim bagi kita. Tapi tahukah kita soalan-soalan tadilah yang mendewasakan kita, menyihatkan kita dan menyuburkan kebijaksanaan kita?

Untuk mencari jawapan memerlukan kita berfikir. Dengan berfikir kita menggerakkan saraf otak kita. Kalau kita berjaya menyelesaikan sesuatu persoalan akan mendapat kepuasan. Kepuasan membuat kita gembira. Kegembiraan inilah yang menjadi awet muda. Kita juga akan dapat mengasah kebijaksanaan kita dan menjadikan kita manusia yang berpengalaman dan mempunyai kewarasan.

Bila otak kita selalu cergas dengan berfikir saraf di badan kita akan aktif sama dan inilah yang membuatkan kita awet muda he.. he.. So jangan risau bagi sang lelaki.. dan ..jangan gusar bagi sang wanita.

Bertenang dan berfikirlah di dalam keadaan yang tenang dan selesa.

Snowflake said...

Assallamualaikum
Believe me, sometime even when you do not question, the answers were already given to you. This happens only sometime.... okay.
Wassallam

Mogen Ali Rico said...

Ninie..
Kadang kala ada persoalan yang mmg ditakdirkan utk tidak terjawab..Kerana apa?? Kerana dgn persoalan yang tidak terjawab itulah yang membuatkan kita lebih yakin utk mencari jawapan pada persoalan yang laen.

cik kopi dan gula..
tiada kopi tiada pahit..tiada gula tiada manis..namun jika tiada lidah utk merasa?

captain
itulah kita!!

cik galuh..
marii marii kita buat iklan..iklan ubat nyamuk boleh..dah lama tak jumpe nyamuk niehh

salam mountdweller..
org ckp org kuat pikir nanti rambut cepat uban..muka cepat tua..tapi sebenarnya..setiap kali kita pikir..kita menerokai sel2 otak kita..kita menambah kedut2 otak kita dan secara tak langsung menambahkan vilus2 yang menguatkan ingatan daya pemikiran..sel otak manusia yang digunakan oleh org biasa mungkin 3%..utk yang genius mungkin 5%..bayangkan manuisa dapat menerokai sel2 otak 100%..tak dapat bayangkan..

princess snow..
There are certain things in this world that is meant to be untold..itulah keterbatasan manusia yang telah dianugerahkan dan itu adalah nikmat sebenarnya.