Tuesday, October 21, 2008

Selamat Penganten Baru..

Suziyana ( Uji ) dan Ridzuwary ( wari )

Tahniah kepada blogger Uji yang akan menamatkan zaman -zaman ubinya dgn jejaka pilihan yang tak gemuk bernama Wari..Tahniah kerana berjaya mengharungi dugaan yang paling besar dalam fasa hidup dan selamat berjaya dalam mengharungi bahtera rumahtangga yang sudah tentunya Wari akan menjadi nahkhodanya.Layarkanlah bahtera dgn seikhlas hati..dayunglah dgn sepenuh jiwa nurani..

Jika berbahtera di dalam kegelapan..carilah pelita..tiada pelita berpanduilah bintang..tiada bintang gunakanlah mata..lihatlah dan terus melihat..mendengar dan terus mendengar..berbahasa dan terus berbahasa..jgn sesaat membuatkan alpa..nanti merana jiwa meronta..

Jika berbahtera di dalam terang..Jgn terlalu bangga dgn keselesaan yang dikurnia..jgn terlalu yakin dgn kelembutan si dia..jgn terlalu ghairah menggapai angkasa namun alpa dgn perkara asas yang menunjanginya..Hargailah..syukurilah..Berusahalah selagi terdaya..Berusahalah..Berusahalah..Berusahalah..Pada akhirnya. kembalikan kepada Tuhan dalam segala hikmat-Nya.

Selamat pengantin Baru aku ucapkan 5 hari lebih awal dari tarikhnya..Ada sesuatu yang boleh dipelajari..ada sesuatu hikmah yang boleh diselidiki...Namun untuk Aku? Aku hanya meraikan cinta kalian...

Sebahagian daripada cara dan sifat isteri yang solehah

1. Wanita yg sentiasa memelihara diri dari kebersihan badan, kesihatan tubuh, tutur kata yang sopan dan kecantikan wajah serta kebersihan rumahtangga.

2. Tidak akan membuat sesuatu tanpa pengetahuan suami, misalnya meminjam wang dari ALONG untuk keperluan rumahtangga atau lain-lainnya.

3. Jika suami memanggilnya, ia akan segera datang tanpa menunjukkan sikap ketenet yang bosan atau dgn sikap acuh tak acuh sambil mengacuhkan pisau terhadapnya.

4. Jika suami pulang dari kerja, ia akan menyambut suaminya didepan rumah dgn penuh senyuman dan hilai tawa yang manja2 ubi.

5. Jika ia makan, ia selalu bersama2 dgn suaminya dan tidak mahu makan mendahului suaminya.Jika ia hendak minum..tuangkan air di gelasnya dan layanlah suami seperti dirinya sendiri.

6. Tidak meminta sesuatu diluar kemampuan suaminya. Tidak membanding-bandingkan suaminya dgn orang lain baik dgn tetangga , teman-temannya serta anak2 jiran yang laen.

7. Tidak bersikap boros, akan tetapi tidak pula bakhil.Selalu membantu suami jika bukan dari segi keewangan, bantulah dgn dorongan dan sokongan yang padu.Belaian adalah cara yang terbaek dalam memberi dorongan kepada suami

8. Menganggap keluarga suami seperti keluarga sendiri.Bergaul dan kenalilah kawan2 suami demi menghindarkan rasa syak wasangka dan iri hati jika suami meluangkan masa dgn kawan2.Lagi afdal, joinlah suami kemana2..

9. Selalu dapat menyesuaikan masakan dgn selera suami, dan sentiasa mengambil berat masakan apa yg disenangi suami.Tanyerlah ibunyer ttg makanan dan minuman kegemaran suami.Hanya ibu yang tahu akan selera anaknya.

10. Tidak akan melanggar pesanan suami, selagi pesanan atau wasiat tersebut bukan sesuatu yg haram.Sentiasa patuh dan taat dan tidak sesekali meninggakan suara, mengeluh dan bersikap kasar kepadanya.Waluupun ternyata suami yang bersalah.

11. Tidak mengerjakan puasa sunat tanpa izin suami sebab berkemungkinan suami berhajat bersamanya disiang hari, pagi, lepas lunch, lepas berkebun hatta sedang menonton telenovela.

12. Sentiasa membantu suami dalam menegakkan kebenaran dan lain-lain..nananna

Sekain dan Sepelamen..

10 comments:

~ujicham~ said...

Ooohhh.. so touching. thanks Mogen.. thanks Mogen for the advices, for the friendship, for anything u have done.. again, again & again.. i'm speechless :p

hanis said...

SELAMAT PENGANTIN BARU UJI & WARY... SEMOGA BERTEROSAN BAHAGIA... GADOH SKET2 CUKUP LER... miahahah~

Monkey D Luffy said...

Dapat anak cepat2 tau... kapten nak timang cucu angkat

Qaseh.Darwisy said...

Hahhahahhaaaahhhaaa...aku nk gelak dulu...Jap ehh....(15 minit)

Aduh,aku terpana!!

Ape la ko ni Mir..Hilai tawa manja2 ubi tu cne??Udah aku imagine pontianak gelak dah..Emm..bagus2 dijadikan panduan..Senyum sampul aku nk abiskan point2 ko tu..

Kepada pengantin baru...Selamat Pengantin Baru..Sabar adalah kunci kebahagiaan buat selamanya..tanam lah cinta,bajalah dengan kasih,siramlah dengan sayang yang berpanjangan..

coffee.and.sugar said...

tahniah kepada kedua2 mempelai.semoga bahagia ke anak cucu

Galuh Cendra Kirana said...

Selamat Pengantin Baru Uji ngan Wary...Ha, jgn luper forwardkan dekat kitorang bunge telo yer...Jangan gaduh-gaduh taw...Sayer doakan rumahtangga kalian beduer kekal aman ke akhir hayat...Amin ;)

Snowflake said...

Assallamualaikum
Pertama, selamat berpergantin baru khas buat Uji and Wari.
Kedua, Datuk Rico, loe punya 10 listdown itu bagus banget. Kalau gw temuin jodoh, gw akan cuba kemabli ke sini untuk lihatin nasihat loe.
Wassallam

Mogen Ali Rico said...

Uji..
AKu tau ko dah start cuti..ko pon nak dok rumah baca buku yang baru ko dapat tadikan..So pandai2laa hapal yer..kalo takleh hapal takper..buat toyol..nanti leh tiru2 masa praktikal..laklakalakalkala

nis..
ko jadi pengapet ker nanti?..ko jaga2..nanti ko kene kawen cepat2..seri ko kene sedut ngan uji aku tak tahu..

captain..
heheh..makkkiahh sungguh..sampai ke cucu angkat terus ko nak..adek angkat tak mau??hihihihi

ninie..
Waduhh..aku terspanar..
manja2 ubi laa best..sambil manja2 makan gegetuk ubi..sedap dehh..leh juling mata..Hilai tawa tue..errkk..bergantung pada harkat laa..kalo 2-4 harkat tue ok lagik..kalo dah masuk 10-12 harkat..aku start enjin balik opis balik..

coffe&sugar..
Yeahh..doakan kebahagian pada kedua2 belalai yer..erkk

Galuh..
Kumpul bunga telo yer..waaa..nie mesti nak kumpul2 idea nak buat bunga telo sendiri nieh..takper2..tapi jgn sampai Uji gado2 kentang ngan wari pasal bunga telo sudahla..nie uji punyer bunga telo..uji nak kasik galuh..napew lak..nie wary punyer..tak kire..telur nie wary punyer..erk

Uji!!!..bunga telo satu..telo kasik keras dehh..haaaa..haaaa..( susah tul nak ckp ngan org nak kawen niehh..jauh sangat pikirannyer..( hanis pon samer..aku makan telur 2 bijik ngan daging burger 2 keping pon naek heran..iskk iskkk))

princess snow.
Insyaallah tak lama lagi snow akan temuin jodohnya..jgn cerewet2 dong..susah mau cari laki terbaik di jaman ini..carik yang biasa2 saja namun berpotensi utk menjadi terbaeik.bukankah lagi enak begitu..sama2 mengembara mencipta rentetan kisah..Jika sudah berada di puncak..apa lagi yang ada..baik berada di bawah..bersama2 mendakinya..enak bukan

coffeemaker said...

Uji & Wary..selamat pengantin baru..semoga bahagia hingga ke akhirnya..bersyukurlah kerana ditakdirkan oleh Allah kamu berdua menjadi sepasang suami isteri yg sah..jagalah hubungn kamu dgn baik..Uji, rajin2 lah bermanja dan memanjakan Wary selalu..walaupun penat, ko uat jer adegan manja2 gak...Wary tentu gumbira...

Alhamdulillah..bersatu jugak korg dgn ikatan yg diredhai oleh Allah SWT...

Galuh Cendra Kirana said...

Hihihik. Cik Mog,
Saye nak cipta bunge telo kombain skali ngan bunge2 silat...bunge telo bersilat..mesti cuunnn aaahh..taon depan insyaAllah siap lah. Susah nak wat nih.. siap ader insurans...traaalalalala..