Tuesday, September 30, 2008

Ber"melayu" di bumi asing..

Rentetan kisah perjalanan berhari raya di negara sing..Suatu pengalaman yang tak dapat aku lupakan sampai bila2..


29-September-2008 ( akhir ramadhan)
Aku meneruskan hidup seperti biasa..Bekerja dan bergerombolan dgn org2 arab yang sudah tak mahu bekerja.Walaupun syarat berkerja utk kaum muslim di bulan ramadhan hanyalah 6 jam..aku tetap bekerja seperti biasa.Bukan mahu dipuji..bukan utk menjadi contoh..Tapi mahu buktikan kepada bangsa luar..walaupun kami berpuasa..kami tetap bertenaga utk bekerja..Kami tidak malas..kami tidak mengambil kesempatan terhadap tanggungjawab kerja yang diamanahkan..Namun dgn jelas kaum arab itu memalukan bangsa dan agamanya sendiri terhadap bangsa luar.

Boss aku mempertikaikan cara menentukan raya dgn melihat bulan..Keperluan berpuasa juga diperlekehkan..dikutuknya juga bulan Ramadhan dgn perkatan " Rama Damn!!"..aku tak pandai nak beragama di kalangan mereka.Tapi ingin juga aku pertikaikan..adakah kristian itu benar..adakah penganutnyer juga begitu benar..Sedangkan di dalam kitab benar injil Isa Al-Masih jelas menyatakan Tuhan itu satu dan Nabi Isa hanya utusan utk kaum israel sahaja ( yesaya 45: 5-6, Yohanes 17:3).Bukankah kami yang mengimani ajaran Nabi isa..sedangkan kamu terpedaya dgn ajaran generasi Kristian yang lampau yang memalsukan kitab sucinya sendiri.Cukup!! tepat jam 6.50 pm..aku dikejutkan dgn bunyi sms..

"Eid Mubarak, tomorrow Eid in Bahrain.I love u mere jan" - Abrar

.....continue

1 comment:

~ujicham~ said...

wow.. cam novel bersiri. Apa-apapun.. all the best!